D'où vient le français?

Ja, var kommer franskan ifrån? Jag sitter här och läser fransk facklitteratur och känner mig duktigare än vad jag egentligen är. Jag ska, som jag nämnde för några dagar sedan, koncentrera mig på gallerna. Jag tycker vanligtvis sånt här är ganska kul, men jag tror jag har blivit tilldelad det tråkigaste kapitlet, för gallerna har inte haft någon värst påverkan. Tråååkigt. Och de ord som faktiskt finns kvar och som härstammar från gallerna, är för mig helt ologiska. Jag ser liksom inte sambandet. Kul.

Nanterre kommer från Nemetodurum där suffixet är -durum (Nemeto).
Lyon kommer från Lugdunum där suffixet är -dunum (Lug).
Hur gick detta till?

Dessutom, vet ni varför Paris heter just Paris? För att folket som bodde i området kallades Parisii.
Lutetia: gammalt namn
Parisii: namnet på det galliska folket i området
Paris: nuvarande namn

Ibland lär man sig ett och annat i min blogg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0