Att bo med en japan.

Jag bor med en japan. En japan som är väldigt enkel att bo med, eftersom han går i skolan på förmiddagarna och jobbar på kvällarna, medan jag och Linnea går till skolan ungefär samtidigt som han kommer hem, och sedan kommer vi hem från skolan ungefär samtidigt som han går till jobbet. Men nu till det mer väsentliga - kommunikationen. Vår kära Shu har inte lätt för varken franska eller engelska, men han är iallafall genomsnäll. Shu's favoritfraser är följande:

1. Bonjour! (Goddag!) (Godmorgon på svenska förekommer även ibland)
2. C'est bon ça! (Det är bra det!)
3. Ça va? (Hur mår du?)
4. Moi, toujours ça va (Jag mår alltid bra)
5. Vi ses

Och tänk er att det är det enda han säger, varje dag.
Tänk er också att han har en superjapansk betoning
(moi, toujours ça va = muuoooi, tuuuchuuur saaavaaa).
(c'est bon ça! = sää båååån saaaa)
Men det är gulligt.
Just det här med att prata franska hemma är inte något som vi gör så ofta, med andra ord.

 

Hiro Nakamura från Heroes är min favoritjapan.


Kommentarer
Postat av: rici

Gillar inte japaner, dom tittar snett..

2010-02-18 @ 22:09:14
URL: http://rici.se
Postat av: majsan marris marre

åh älskar att du skriver blogg, saknar dig här i gbg lilla fäncy fääny. åh nu ligger du på listan av mina favoritbloggar!



Puss från göteborg

2010-02-18 @ 23:00:48
URL: http://mauie.blogg.se/
Postat av: jonna

haha- 'favoritjapan' en sådan ska jag nog också ta och skaffa mig. låter som att du har det rätt gött där nere förresten! :) bisous

2010-02-23 @ 23:57:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0