Franskans svårigheter.


Jag sitter här och svär och surar. Inte ens böckerna kan hjälpa mig.


Min och Linneas konversation nyligen:

L: Betyderhär och là-bas där?
F: Alltså, är ju egentligen där.
L: Men säger man inte om man är här?
F: Jo, säger vi om vi är här, tydligen, för fransmännen gör det. och là-bas om vi är där borta. Men om vi är här-här så är det ici.
L: Va?
F: Skit samma.

L: Hur säger man tända och släcka?
F: Allumer och éteindre.
L: Kan man säga tu m'allumes?
F: Men va, vadå du tänder mig? Alltså att du tänder på någon? Har någon sagt det?
L: Nä, jag tänkte bara att om man vill säga det till någon, kan man använda det verbet då?
Lång tystnad.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0