Sverige tänker grönt.

Fransmännen har fått upp ögonen för att vi svenskar försöker tänka mer och mer på miljön. Det är lite svårare här, men man försöker gott och väl. Här i Nice finns nu något som kallas vélobleu, vilket är en cykel som man abonnerar på. Det finns cykelställ med cirka 10 cyklar på jättejättejättemånga platser runt om i Nice. Har man registrerat sig kan gå till ett av cykelställena och med hjälp av sitt kontokort hyra en cykel gratis i en halvtimme, och sedan ställa tillbaka den vid vilket annat cykelställ som helst (de är såklart fastkedjade på något konstigt sätt). Cyklar du mer än en halvtimme börjar det kosta pengar, men det är inte många kronor vi snackar om. Samma system finns även i Paris (fick för mig att jag skulle testa en sådan cykel en tidig söndagmorgon när vi inte fick tag i någon taxi hem från en klubb vid Louvren, det gick inte så bra).
Dessutom kostar det bara 1€ att åka buss runt om i regionen, så om jag åker till Cannes, St Tropez, Monaco eller till Alperna med buss så betalar jag bara 1€. Grymt smidigt!
Varför har vi inte börjat med sådant i Sverige än?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0